La Lectura Fàcil no és només una tècnica de redacció: és una eina de accessibilitat cognitiva que permet que més persones comprenguin textos que, altrament, podrien resultar excloents. Aquestes pautes són essencials per elaborar documents, formularis, pàgines web i altres continguts informatius comprensibles per tothom.
Putes de Lectura Fàcil
Aplicar aquestes pautes millora la inclusió i permet que persones amb discapacitat intel·lectual, adults grans o migrants puguin comprendre i participar activament a la societat.
Llenguatge i Vocabulari: Claredat abans de res
El llenguatge ha de ser simple, directe i quotidià. Aquí alguns principis clau:
- Paraules comunes i familiars: Utilitza un vocabulari que tothom pugui reconèixer. Exemple: «casa» en lloc de «domicili».
- Evita tecnicismes i argot: Si un terme complex és imprescindible, explica’l la primera vegada que aparegui o inclou un glossari.
- Sense ambigüitats: No facis servir expressions amb doble sentit, ironies o metàfores difícils d’interpretar.
- Consistència terminològica: Fes servir sempre el mateix terme per a una mateixa idea.
- Cura amb sigles i abreviatures: Escriu el nom complet la primera vegada, seguit de la sigla entre parèntesis. Exemple: Organització Mundial de la Salut (OMS).
- Números amb xifres: És millor escriure “10” que “deu”.
Estructura de Frases i Paràgrafs: Idees simples i ordenades
Organitzar el contingut correctament és vital per facilitar-ne la comprensió:
- Frases curtes i amb una sola idea: Exemple: «L’autobús arriba a les 10.» en lloc de «L’autobús, que sol endarrerir-se, arriba habitualment a les 10 del matí.»
- Estructura simple: Subjecte + verb + complements.
- Ordre lògic: Usa connectors com a «primer», «després», «per últim».
- Veu activa i positiva: Prefereix frases com «El metge explica el tractament» davant «El tractament va ser explicat pel metge».
- Paràgrafs breus (3–5 línies): Cadascú ha de desenvolupar només una idea principal.
- Espai entre paràgrafs: Ajuda visualment a la lectura.
- Puntuació simple: Fes servir punt i seguit, punt ia part. Evita punt i coma i subordinades complexes.
Disseny i Maquetació: Fer que llegir sigui fàcil
Un bon disseny reforça la llegibilitat del text:
- Tipografia sense serifa: Arial, Helvètica o Verdana. Grandària mínima: 12-14 punts.
- Interlineat de 1,5: Facilita seguir les línies sense perdre’s.
- Text alineat a l’esquerra: Mai justifiquis el text; el marge dret irregular ajuda l’ull a trobar l’inici de la línia següent.
- Contrast visual adequat: Text fosc sobre fons clar. Exemple: negre sobre blanc o beix clar.
- No dividisques paraules: Evita tallar paraules amb guions al final de línia.
- Títols i subtítols clars: Faciliten la navegació pel contingut.
Contingut i Suports Visuals: Reforçar amb exemples i imatges
El contingut ha de ser rellevant i estar acompanyat per elements visuals útils:
- Prioritza allò essencial: No sobrecarreguis amb informació innecessària.
- Inclou imatges, pictogrames o icones: Que estiguin relacionats directament amb el text. Per exemple, un pictograma d’un metge amb un text sobre salut.
- Exemples quotidians i concrets: Són clau per explicar conceptes abstractes.
- Validació amb el públic objectiu: És fonamental. Les persones a qui va dirigit el text ho han de llegir abans de publicar-se. Els vostres comentaris permeten millorar el contingut real.
Si necessites més informació pots consultar la nostra secció sobre lectura fàcil normativa o la norma Norma UNE 153101:2018