El futur ja és aquí. Les noves pautes d’accessibilitat web que regiran els propers anys, recollides en les recomanacions W3C Accesibility Guidelines (WCAG) 3.0, ja estan en marxa amb la publicació del primer esborrany. Un document que fonamentalment consisteix en una actualització de la normativa WCAG 2.2, el marc que previsiblement es coneixerà al llarg del 2021.
Encara que es tracta d’un document inicial promogut pel World Wide Web Consortium (W3C) i el contingut del qual serà modificat fins a convertir-se en una versió definitiva, és un esdeveniment molt important perquè permet entreveure com seran els futurs estàndards d’accessibilitat web.
Les WCAG 3.0 aspiren principalment a cobrir les necessitats que encara no tenen resposta, oferir un marc més senzill d’entendre amb solucions útils.
Les diferents directrius, que s’han desenvolupat al llarg del temps i especialment en els últims anys, han aconseguit avenços importants. No obstant això, les noves recomanacions tenen l’objectiu de guanyar flexibilitat, ampliar la funcionalitat de l’univers digital i per tant millorar l’experiència dels usuaris amb discapacitat.
Un contingut accessible és més atractiu i dona cabuda a les persones amb diversitat funcional.
Contenidos
ToggleNovetats
Totes les pautes comparteixen un objectiu comú: eliminar barreres digitals i igualar oportunitats sense atendre a les característiques de cada usuari. No obstant això, cada model normatiu té els seus propis matisos que estan destinats a concretar certs detalls.
En aquest sentit, les WCAG 3.0 se centren a proposar alternatives indistintament de la discapacitat que es tracta, incloent les deficiències visuals, auditives, motrius i cognitives.
Una de les principals novetats de l’esborrany és l’estructura per avaluar el nivell d’accessibilitat en tres blocs: pautes, resultats i mètodes. Jeràrquicament, les pautes són predominants i consisteixen a proposar mecanismes per resoldre les mancances d’accessibilitat. Els resultats són semblants als criteris de conformitat de les WCAG 2.1 i els mètodes representen com assolir-los.
Els nivells A, AA i AAA poden passar a la història amb les WCAG 3.0, ja que la versió els defineix com a bronze, plata i or. Podria resultar insignificant si es tracta d’un simple canvi de paraules, però en aquest cas la modificació comporta que l’avaluació sigui més exhaustiva i menys rígida.
Amb les directrius actuals, una web és o no és accessible, no hi ha un terme mitjà.
Per contra, aquest primer esborrany estableix que, a l’hora d’examinar un portal, es pugui diferenciar per tipus de discapacitat. És a dir, una pàgina pot ser apta per a usuaris amb dèficit visual i no complir els requisits per a aquells amb dèficit motriu.
Un nou concepte d’avaluació
L’avaluació adquireix en aquest marc una nova dimensió. Actualment la valoració és sí/no, mentre que les WCAG 3.0 incorporen un sistema més ampli. Per a això es creen les proves atòmiques amb qualificacions de 0 a 4, de menor a major satisfacció. Un error greu d’accessibilitat o no superar almenys el 50 per cent de les proves obtindria un nivell 0.
Per aconseguir una qualificació de 1 a 4 és necessari no cometre errors crítics i aprovar des del 50 al 99 per cent dels tests. En qualsevol cas, servirien per al nivell bronze si s’arriba a una puntuació global de 3,5 sobre 4 i en cada categoria s’obtenen almenys 3,5 sobre 4.
D’altra banda, les proves holístiques es fonamenten en la usabilitat i les tecnologies d’assistència per a persones amb discapacitat. Aquests són els tests necessaris per tenir els nivells plata i or.
Com adaptar la web a WCAG 3.0?
La principal referència que s’ha de seguir perquè una web sigui accessible és el Reial decret 1112/2018, la norma aprovada pel Govern d’Espanya. Així mateix, aquest any es donaran a conèixer les recomanacions WCAG 2.2, una versió prèvia a WCAG 3.0. En tots els casos és recomanable comptar amb un assessorament professional que analitzi cada cas de forma individual.
La teva web accessible ofereix un catàleg de serveis perquè el teu portal assoleixi un nivell òptim d’accessibilitat web. Garantir la millor experiència a l’usuari només és possible amb el suport d’experts en la matèria. No és una qüestió de preferències o privilegis, sinó de necessitats.